woensdag 27 januari 2010
te hoog gespannen verwachtingen MaS leerlingen
Ik had verwacht dat de leerlingen de opdrachten gedaan zouden hebben, maar helaas bleken ze lang niet alles gedaan te hebben. De leerlingen zagen de noodzaak van de opdrachten niet en ze wilden er niet veel tijd aan besteden. Ik heb ze duidelijk gemaakt dat de school verwacht dat er minimaal 20 uur aan de stage besteed wordt. En om een goed interview te kunnen afnemen is het wel zo handig als je iets leest over interviewtechnieken. Ik had ze de vorige keer een korte handleiding (speciaal geschreven voor leerlingen) meegegeven met de opdracht die door te lezen. Ook hadden de leerlingen nauwelijks tijd gestoken in het kennismaken met het museum en het zoeken van informatie over de marine. Misschien verwacht ik te veel van de leerlingen. Anderzijds vind ik niet dat je ze onvoorbereid naar mensen kunt laten gaan om zomaar wat vragen te stellen zonder dat ze zich in de achtergrond van die mensen (marine) verdiept hebben. De leerlingen gaven aan dat ze andere verwachtingen hadden gehad, namelijk alleen maar 'even een filmpje maken' en dat zou alles zijn, was er gezegd. Dit is voor mij duidelijk een leermoment. Ik denk dat ik een volgende keer eerst een intake gesprek moet voeren met degene die in het Marinemuseum een stage wil volgen. In dat gesprek moet ik dan heel duidelijk zijn over onze verwachtingen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Jammer dat er bij henzelf niet meer enthousiasme is. Het lijkt me voor hen overigens ook alleen maar leerzaam te ervaren dat een interview afnemen niet hetzelfde is als zomaar wat met iemand praten. En dat een museumbezoek onderwerpen voor de vragen kan aandragen.
BeantwoordenVerwijderenMaar misschien moet je niet veel verwachten en wel eisen/voorschrijven wat je nodig vindt.
Het lijkt mij van een afstand niet onredelijk voet bij stuk te houden. Verhalen over wat er wel en niet gezegd zou zijn kun je toch niet zomaar geloven.
En het was toch een leuk idee?
Uh, je begrijpt, dit was een persoonlijke gezond-verstand reactie, want onze cursus gaat hier helemaal niet over! En met 1 jaar leservaring 25 jaar geleden ben ik ook echt geen deskundige!
BeantwoordenVerwijderenHa Tineke! We moeten inderdaad goed zoeken naar gemotiveerde en pro actieve leerlingen, voor zover we daar invloed op kunnen uitoefenen. Ik vraag me ook af hoe zo'n stage op school wordt geintroduceerd; als iets waarvan je wat opsteekt, als opmaat naar leuke baan of als noodzakelijk kwaad om punten/uren te scoren. Hier ligt wellicht een mooie taak voor CENH?
BeantwoordenVerwijderen