Donderdag 14 januari is het project oral history van start gegaan. Leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten gedurende hun schoolloopbaan in totaal 72 uur besteden aan een maatschappelijke stage (lees: vrijwilligerswerk). Het Marinemuseum ziet hierin een mooie kans om jonge mensen actief te betrekken bij het museum. Het museum wil een begin maken met het verzamelen van verhalen van (oud)marinemensen en (oud)werknemers van de Rijkswerf (nu: het Marinebedrijf). Ons plan is leerlingen in hun eigen omgeving op zoek te laten gaan naar marinemensen of wervianen. Na een 'mediatraining' gaan de leerlingen in tweetallen hun opa of andere bekende interviewen over hun werk. Het interview wordt met een digitale filmcamera vastgelegd. Vorige week donderdag kwamen zes 3 Havo leerlingen van Lyceum aan Zee (Den Helder) naar het Marinemuseum waar ze, na een korte kennismaking met het museum, van Elke (afgestudeerd in mediatechnieken) een powerpointpresentatie kregen over het gebruik van een digitale filmcamera. Voor de volgende bijeenkomst staat het leren interviewen gepland. De zes leerlingen, twee meisjes en vier jongens, wisten al wie ze wilden gaan interviewen: de grootvader van een van de jongens, een buurman van een van hen en de vader van een van de meisjes. Alle drie zijn het marinemensen, de laatstgenoemde is nog in actieve dienst.
De leerlingen straalden nog niet heel veel enthousiasme uit, maar dat komt waarschijnlijk doordat MaS voor de leerlingen van Lyceum aan Zee nog een nieuw begrip is. Op de school waar ik lesgeef is MaS vorig jaar al ingevoerd. Na aanvankelijke scepsis bij de leerlingen ('moet ik daar mijn vrije tijd voor opofferen?') was daar na het lopen van de stage enthousiasme voor in de plaats gekomen. Ik heb heel veel positieve verslagen gelezen van mijn mentorleerlingen.
Ik ben erg benieuwd of iemand van de lezers van mijn blog al ervaring heeft met het inzetten van MaS leerlingen in een museum.
Leuk project zeg! Als de leerlingen aan de slag kunnen met camera e.d. zullen ze vast wel enthousiaster worden.
BeantwoordenVerwijderenIk las je email. De cursusblog is vooral bedoeld om te oefenen, te spelen en verslag te doen van je ervaringen met de cursus. Langs deze weg onderhouden wij contact met elkaar.
Je kunt veel opdrachten vast wel verbinden met je werk en wij vinden het erg leuk te horen waar men zoal mee bezig is - dus schrijf daar gerust over. Als je maar niet vergeet ons te vertellen over je ervaringen met de Dingen en ook je opmerkingen en vragen hier plaatst, zodat wij kunnen reageren. Dat kan heel kort, twee alinea's is al prima.
Deadlines, tja: net zoals jij vast tegen je leerlingen zegt: probeer regelmatig iets te doen en kijk hoeveel je voor elkaar krijgt. De opdrachten zijn erg elastisch, bepaal zelf wat je genoeg vindt en zorg dat je er plezier in houdt.
Succes!
Nog twee opmerkingen:
BeantwoordenVerwijderen- Lees nog eens bij Ding 2 na hoe je de tijd moet instellen, je blog staat nog op Amerikaanse tijd.
- Je plaatje in de kop is in mijn browser *iets* te breed. Als je het wilt aanpassen en je weet niet hoe: je kunt het beste bij Instellingen de kop bewerken en het plaatje eerst even weghalen. Dan voordat je het opnieuw plaatst de optie 'aanpassen aan breedte' aanklikken. Dat staat in dat venstertje nĂ¡ de keuze 'achter de titel' of 'in plaats van de titel', maar als je al een plaatje in de kop hebt gezet dan verdwijnt die regel!! Raar en verwarrend.